Waarom naar de sauna gaan?

Waarom wint zo een eenvoudige maatregel als het saunabad zo sterk aan populariteit in een tijd, die gekenmerkt wordt door technische vooruitgang en stress, en waarin de levensstandaard wereldwijd stijgt?
Het antwoord ligt in de ware behoeftes van de mensen van onze tijd; de sauna beantwoord aan een echte behoefte. Ze biedt echte en totale lichamelijke ontspanning van de mens, zijn humeur en weerstand,
reiniging en interne ontgifting van het lichaam. Bij regelmatig gebruik merkt men een verbetering van lichamelijke functies, en dan voornamelijk betreffende het hart en de bloedsomloop. Een extra pluspunt is de
gezamenlijke vrijetijdsbesteding met familie of vrienden.

Traditioneel saunabad

Elke saunabeurt begint met een douche. Fris gedoucht, afgedroogd en met een handdoek om op te zitten gaat u de saunacabine in. Een saunabad duurt doorgaans 8 ­ 15 minuten. U moet echter steeds zelf
ondervinden wat voor u het aangenaamst is. Voor de indeling van de banken geldt: hoe hoger, hoe warmer. Probeer zelf uit waar u zich het best voelt. Het is aangeraden enkele minuten rechtop te zitten op de onderste bank voordat u de sauna verlaat. Na het saunabad volgt de afkoeling. Ideaal zou zijn meteen na de sauna naar buiten in de frisse lucht te gaan en dan een koude douche te nemen. Een sauna is een wisselbad: opwarmen in warme droge lucht in de saunacabine, en dan weer afkoelen door de buitenlucht en koud water. Het verfrissende verkoelende deel is door de herhaalde werking niet minder belangrijk als de ontspannende en kalmerende werking. Aansluitend volgt de rustfase. Hier moet u zichzelf de tijd gunnen om minstens 15 minuten te rusten. De opvolging van het opwarmen / zweten, de doelbewuste afkoeling en rustfase noemt men vaak een “saunabad”. Dit herhaalt u minstens éénmaal. Wie ermee vertrouwd is, neemt doorgaans 3 “saunabaden”, wat ongeveer anderhalf tot twee uur in beslag neemt.

Bij gezondheidsproblemen dient u vooraf uw arts te raadplegen. Ook is het niet raadzaam meteen na een sportoefening in de sauna te gaan. Wacht even tot uw lichaam weer “gekalmeerd” is. Ook is het niet
aangeraden meteen na het eten of met een volledig lege maag de sauna te gebruiken.